Eric Johnson Blues Cube Tone Capsule

“Évekig keresgéltem az erősítők között, hogy megtaláljam a saját hangzásomnak, ízlésemnek és elvárásaimnak leginkább megfelelőt. Igazán izgalmas volt a Rolanddal együtt dolgozni, és minden apró részletet figyelembe véve kialakítani azt a bizonyos saját hangzást, mely most már egy kompakt formában is elérhető minden gitáros számára.” — Eric Johnson.

A Grammy díjas gitáros Eric Johnson, és a Blues Cube erősítők tervezőinek közreműködésével megszületett az Eric Johnson Blues Cube Tone Capsule. Eric igazi szakértő a hang-design területen, így segítségével a Blues Cube hangja olyan módon változott, hogy karaktere, artikulációja és gazdag hangszín-világa tökéletesen hozza Eric jellegzetes sound-ját. Az EJ Tone Capsule behelyezésével, az erősítő minden apró részletében érezhető Eric személyes közreműködése. Az Eric Johnson Tone Capsule a vintage klasszikus Blues Cube erősítőnek egy jellegzetes, új és egyben vintage karaktert kölcsönöz.

Eric Johnson

Első benyomások

Nyilvánvaló, hogy Eric Johnson gitárjátéka és hangzása egyaránt ikonikus. Mindkettőre a kifinomult tökéletességre való törekvés jellemző. A Blues Cube tervező csapata hasonlóan magas színvonalú, vintage hangzásra vágyott, így úgy döntöttek, kikérik Eric véleményét az erősítővel kapcsolatban. “Engem mindig nagyon érdekelt, hogy új utakon járva jussak el a kívánt hangzásig”, nyilatkozik Eric, “így, amikor a Blues Cube csapat megkeresett, hogy mutatnának egy erősítőt, új hangzásbeli lehetőségekkel, akkor igazán kíváncsivá tettek”. A Blues Cube mérnökei felkeresték Eric Johnsont a texasi Austinban található stúdiójában és ezzel kezdetét vette az EJ Tone Capsule utazás! Eric „befűtötte” az egyik vintage kombó erősítőjét az összehasonlítás végett. Egy jó ideig játszott és megfigyelte a hangzás- és hangerőbéli hasonlóságokat. A Blues Cube Artist 80 wattos teljesítménye szabályozható). Eric megkérdezte, hogy az erősítő módosítható-e az ő speciális hangzásának eléréséhez. „Igen”, válaszolt az egyik mérnök, „az erősítőt hozzád tudjuk hangolni”. Az első találkozás tehát nagyon pozitívan végződött és Eric egy későbbi időpontban újra meghívta a Blues Cube csapatot Austinba.

Az erősítő

Milyen is volt az a Blues Cube erősítő, amit Eric aznap hallott? Az újra fejlesztett Blues Cube sorozat, klasszikus 1x12 kombó erősítő formában került kialakításra, melyben ötvöződik a zseniális csöves hangzás a modern megbízhatósággal és könnyű hordozhatósággal. Jóval túllépve a modellezésen, a Roland Tube Logic design filozófiája először is mindenre kiterjedően reprodukálja a nagyra becsült tweed-idők egyik klasszikus erősítőjének belső működését, a gitár bemenettől egészen a hangszóróig. A tiszta és crunch csatornák egymástól függetlenül is használhatók, de kombinálhatók is a változatos hangzások kialakítása érdekében, ugyanakkor a változtatható kimeneti teljesítménynek köszönhetően, bármilyen hangerőn elérhető az igazi, „szenvedős”, kitekert hangzás. A kiváló gitárosok által tesztelt és visszajelzéseik alapján finomra hangolt Blues Cube, olyan részlet-gazdag, varázslatos hangzással és kiváló játékérzettel bír, ami egy igazi kifejező hangszerré varázsolja ezt a remek gitárerősítőt.

A technikus találkozása a mérnökökkel

Néhány héttel később a Blues Cube tervező csapata visszatért Austinba, hogy Eric további erősítőket is kipróbálhasson. Eric meghívására Bill Webb gitár és erősítő technikus is csatlakozott a csapathoz. Bill végzi Eric erősítőinek karbantartását és beállítását, ami minden szituációban garantálja Eric számára a tökéletes színpadi és stúdió hangzást. Bill egy professzionális technikus, több évtizednyi tapasztalattal a háta mögött. “Eric gitárhangja nagyon különleges és az én feladatom, hogy az általa használt eszközök hangzása mindig megfeleljen az elvárásainak”- magyarázza Webb. A csapat a Blues Cube erősítőhöz csatlakoztatta Eric egyik Stratocasterét. Rögtön az első hangok megszólalásától kezdve, Bill döbbenten hallgatta Eric játékát. Igazán meglepte, hogy a Blues Cube pont úgy reagált, mint egy vintage csöves erősítő – ráadásul elképesztően könnyű is. Bill megkérdezte, hogy változtathat-e néhány dolgon Eric jellegzetes hangzásának elérése érdekében. Miközben Eric gitározott, Bill és a Blues Cube csapat elkezdték módosítani a beállításokat. Webb tekintete minden egyes módosítással egyre kíváncsibbá vált. “Ez tényleg működik! Kezd úgy szólni, ahogy Eric szokott!” Eric szintén nyugtázza, hogy a hang és játékérzet jó irányba változik. A helységben érezhetővé vált az izgalom. Az erősítőben található elektronikus áramkör karakterisztikáinak jelentős módosítását követően a csapat elkezdte átbeszélni a tapasztalatokat. Eric elmagyarázta, hogy az általa használt hangzás nagyon jellegzetes, ezért a Blues Cube gyári hangzása mellett az ő saját beállításainak független elérhetősége tűnik a legjobb megoldásnak. “Sok gitáros minden bizonnyal a rendkívül vonzó, gyári Blues Cube hangzást részesítené előnyben az én hangzásommal szemben.” – tette hozzá Eric. Bill és Eric mindketten egyetértettek abban, hogy az erősítő projektet folytatni kell.

EJ Tone Capsule

Tone Capsule

A terv megszületett. A Blues Cube erősítők gyárilag az eredeti, bársonyos vintage hangzással készülnek. Miközben Eric egyedi, saját Blues Cube gitárhangzása egy új és izgalmas termékben kap helyet, Eric Johnson Tone Capsule elnevezéssel. A Tone Capsule (hang kapszula) egy módosított áramkör egység, mely az erősítő hátlapjához alul csatlakoztatható, és amely megváltoztatja az eredeti Blues Cube cső-áramkörének karakterisztikáját. A Tone Capsule csatlakoztatása után, a kapszulán eltárolt áramkör-módosító paraméterek megváltoztatják az erősítő karakterisztikáját, ami sajátos hangzást és játékérzet eredményez. A Tube Logic konstrukciónál megtalálható egy fizikai, diszkrét analóg erősítő áramkör, melynek karakterisztikáját DSP áramkörök határozzák meg. A Blues Cube alapvető hangminősége a valódi analóg előerősítőnek és végfoknak köszönhető. A diszkrét analóg áramkör és DSP áramkör együttműködése nagyon fejlett megoldást nyújt a hangkeltéshez.

Bill Webb

A Blues Cube csapat ismét összeült az R&D főhadiszálláson. Hetekig tartó hangtesztelés eredményeként, végül megszületett az audió konstrukció végső verziója. A Blues Cube tervezők különös figyelmet fordítanak a munka utolsó fázisára, mivel Eric hangzással kapcsolatos különleges elvárásai nem engedik meg a kompromisszumokat. Visszatérve Austinba, Bill Webb fáradhatatlanul dolgozott, hogy felkészítse tesztelésre és összehasonlításra azokat a válogatott, 60-as évek végén gyártott Plexi erősítő fejeket és Fender combokat, amelyeket Eric előszeretettel használ. Minden erősítő többszöri tesztelésen esett át.

Marshall Tubes

A Blues Cube csapat ismét Austinba utazott az EJ Tone Capsule projekt befejezéséhez. Eric gitárerősítőinek precíz, oszcilloszkópos vizsgálata tiszta képet adott a csapat számára a létrejövő hullámformákról, olyan tulajdonságok vizsgálatával, mint az amplitúdó, frekvencia, felfutási idő, idő intervallum, torzítás és más tényezők. „Megvizsgálunk néhányat a régi erősítőim közül és megpróbáljuk a hangzást átültetni a Blues Cube-ra. Meglepően jól halad a dolog. Úgy érzem a játékérzet már sokkal inkább csöves, mint solid state” – mondta Eric. Bill és a Blues Cube csapat újra megvitatta az eredményeket. Bill kíváncsi volt rá, hogy a Blues Cube hogyan képes ugyan arra a viselkedésre, mint Eric hagyományos erősítői. A mérnökök elmagyarázták, hogy „A Blues Cube esetében valóban áramesés jön létre az egyes áramkörökben és alkotóelemekben a hálózati tápfeszültség hirtelen csökkentésével és a táp kereszt-modulációja által, szabályozva a segéd rács feszültséget és a cső előfeszítési feszültséget. A találkozót hosszas eszmecsere zárta a Blues Cube modifikációkkal kapcsolatban.

Bill Webb

Bill és a tervezők lényegi változtatásokat végeztek a Tone Capsule esetében és Eric személyesen ellenőrizi a hangzás alakulását az egyes munkafázisoknál. Eric egy vintage Stratocasterrel több napot át tesztelte az erősítőt saját hangszínekkel, miközben Bill és a Blues Cube tervezők átforrasztásokat végeztek az elektronikában és a potmétereket állítgatták. A hangindítás beállítására különös figyelmet fordítottak, hosszasan analizálták a bemeneti kondenzátorok viselkedését és az áramesést, ami alapvetően befolyásolja egy komplex vintage erősítő fantasztikus rugalmasságát és dinamikáját, és tették mindezt Eric Johnson inspirációja alapján.

Vintage Tubes

A Blues Cube két csatornával rendelkezik: CLEAN és CRUNCH. Az Eric által beállított gyönyörű tiszta hangzásokat vintage Deluxe Reverb-je inspirálta. Éppen elegendő headroom-nak köszönhetően, a Blues Cube hamisítatlan tiszta megszólalása sok klasszikus blues és jazz szerzemény hangzását idézi vissza. A CLEAN csatornát jól kihajtva, egészen finom dinamika mellett torzul be a hang. “Nagyon izgalmasnak találtam, hogy a tiszta hangzáshoz kitekert állapotban egy kellemes, koszos ritmus hang is társul.” –mondta Eric. A CRUNCH hangzást Eric, klasszikus, 100 watt-os, ’69-es Super Lead erősítője inspirálta, felharmonikusokban gazdag, gyönyörű szóló hangszíneivel, Blues, Rock és más zenei stílusokhoz. Eric egyik Super Lead Plexi erősítőjénél a fázisfordító bemenetén két kondenzátor található, amelyek között egy 1 megás master hangerő potméter is helyet kapott. Ez egyik a sok fontos részlet közül, amelyre nagy hangsúlyt fektettek a crunch csatorna jelút tervezésénél.

Eric Johnson

A TONE és REVERB beállításokat kifejezetten Eric kifejező és meleg gitárhangzása alapján alakították ki. Mindkét csatornán megtapasztalható az ő hangzásvilágához kötődő számos, briliáns EQ karakterisztika. Eric így folytatta: “Szeretem a Blues Cube zengető effektjét. Kellemesen és természetesen szól, nem beszélve arról, hogy a 60-as évek régi rugós zengetői a kedvenceim közé tartoznak. A Blues Cube zengetője inkább analóg hangzású. Amikor egy zengető csak kiszélesíti a hangzást és nem telepszik rá arra, hanem szinte észre sem veszed, hogy ott van, inkább csak akusztikailag térbe helyezi a gitárhangot, akkor az szerintem igazán remek; és a Blues Cube zengetője ilyen.

Akár közvetlenül a bemenetre, akár az effekt loop-on keresztül csatlakoztatunk effekteket, a Blues Cube képes életre kelteni azokat. “Ez az erősítő nagyon jól kezeli az effekteket. Ha rákötöm a Tube Driver, Fuzz Face vagy más effektemet, az eredmény fantasztikus, ami szerintem nagyon fontos.” – magyarázta Eric.

A vintage múlt és innovatív jövő találkozása

Eric végezetül így reflektált a hang tesztelés folyamatára: “Meg vagyok döbbenve a Blues Cube solid state minőségén. Ez valószínűleg a legjobb solid state erősítő, amit valaha hallottam. Határ a csillagos ég. A Blues Cube óriási lehetőségeket hordoz és Eric szavaival élve - "ez még csak a kezdet". A különböző gitárhangzások elérésének módja nem sokat változott az évek alatt. A Blues Cube viszont most eltérő módszer alkalmazásával új utat mutat különböző hangzások létrehozásához, ami hihetetlenül kibővíti a lehetőségeket. Alig várom, hogy felfedezzem ezeket az új utakat.”