A Roland Boutique sztoriInterjú a fejlesztőkkel a kulisszák mögött

The Roland Boutique Series Story

Mi volt a Roland Boutique sorozat fejlesztésének kiindulópontja?

Tojo:A cél egy olyan teljes értékű, mégis kompakt szintetizátor megalkotása volt, amely első pillantásra lehet, hogy csak egy kis kütyünek tűnik, de valójában lenyűgöző hangzásokra képes. Egy olyan szintetizátort képzeltünk el, amely igazán közel áll az emberekhez, rendelkezik beépített hangszórókkal és elemekkel is működtethető. Mivel az AIRA sorozathoz kifejlesztett ACB - analóg áramkör viselkedés - technológia és a JD-Xi-hez használt mini billentyűzet már ott volt a polcon, úgy gondoltuk, hogy a kettő kombinációjából létrehozható egy merőben új hangszer. Ez a koncepció múlt év végén kirajzolódott ki, a tényleges fejlesztés pedig januárban indult.

Már a kezdeteknél megfogalmazódott, hogy a régi, klasszikus szintetizátorok nyomvonalát követi majd a fejlesztés?

Tojo:Igen, feltétlenül. Az ACB technológiát akartuk kombinálni a mini billentyűzettel, hogy megújult formában alkossuk újra a mindenki számára ismert klasszikus szintetizátorokat. A JUPITER-8 és JUNO-106 szintetizátorok mérföldkőnek számítottak már a megjelenésük pillanatában és mai napig rendkívül népszerűek, de szerettünk volna bevonni még egy hangszert a koncepcióba. Így esett végül a választás a JX-3P-re, amely eltérő hangszín készlettel rendelkezik a JUPITER és JUNO szintetizátorokhoz képest. A közös döntés gyorsan megszületett és a fejlesztéseket a három említett szintetizátor alapján folytattuk.

Synthesizers

Sok időt töltöttetek a JUPITER-8, JUNO-106 és JX-3P tanulmányozásával a Roland Boutique sorozat fejlesztése közben? Valójában minek köszönhető, hogy ez a három hangszer ennyire népszerű?

Tojo:Úgy gondolom, hogy mindhárom hangszer egy-egy önálló karaktert képvisel. Az újszerű, különleges hangzások nagyon sok zenészt inspiráltak és ebből adódóan az említett hangszerek katalizátorként működtek az új zenei stílusok kialakulásánál. A másik fontos tényező, hogy a fejlesztők valóban szívvel-lélekkel alkották meg ezeket a hangszereket.

Tohyama:Újra és újra ráébredek, hogy a JUNO-106 Chorus effektje mennyire különleges. Az eredeti hangszer fejlesztőitől tudjuk, hogy a JUNO-106 szintetizátor költség csökkentés miatt készült egy oszcillátorral. Egy oszcillátorral nyilván nem lehet igazán tömör, vastag hangzásokat létrehozni, de ezt kiküszöbölték egy hozzáadott Chorus áramkörrel. A JUNO-106 kövér basszus hangszíneit például a mély hangtartomány kiemelésével és a magas-áteresztő szűrő kiiktatásával érték el. Más szóval a karakterisztikus hangzás eléréséhez a fejlesztők más stratégiákat alkalmaztak, amelyek végül kompenzálták az egyoszcillátoros konstrukció hiányosságait. Ez egy jó példa arra, hogy a kompromisszumok is vezethetnek új felfedezésekhez. [Nevet.]

Ohnishi:A sorozat három hangszere közül a JUNO-106 volt az egyetlen, amit akkoriban ténylegesen kipróbáltam, ezért az eredeti JUPITER-8 és JX-3P hangzása teljesen újként hatott. Amikor egy analóg szintetizátoron játszol, azonnal érzékelheted, hogy milyen lenyűgöző hangszín gazdagság van a kezedben. Nem csoda, hogy ennyi ember szereti ezt a három hangszert.

Tojo:A Boutique projekt elindítása előtt soha nem próbáltam ki igazi JUPITER-8 szintetizátort. De bevallom, alig tudtam végül elszakadni tőle. [Nevet.]

Lehet azt mondani, hogy ezek a modulok az ACB-nek köszönhetően digitálisan reprodukálják az eredeti hangszerek hangzását?

Tojo:Igen, mondhatjuk. Az eredeti hangszerek minden elérhető paramétere megtalálható a Roland Boutique modellekben is. Néhány paramétertől eltekintve - a kisebb kezelőfelület miatt -, minden az eredeti hangszerek alapján készült.

Ohnishi:Sőt, bizonyos paraméterek szélesebb beállítási tartományt kaptak a Boutique modelleknél és további hullámformákat is hozzáadtunk az oszcillátor és LFO szekcióhoz. Például a JP-08 esetében - ami a JUPITER-8 alapján készült - háromszög hullámformát és zajt adtunk hozzá az LFO-hoz, egy szinusz hullámformát pedig a VCO-1-hez és kibővítettük a VCO-1 és VCO-2 tartományát is.

Tohyama:A JU-06-nál viszont - ami a JUNO-106 alapján készült - az LFO ráta kapott nagyobb beállítási tartományt, a magas-áteresztő szűrő pedig folytonosan szabályozható, ami egyébként az eredeti hangszeren négy lépcsős beállításra volt korlátozva. Így a JU-6 tökéletesen visszaadja a JUNO-106 hangszer hangzását és olyan plusz lehetőségeket is tartogat, amelyeket az eredeti hangszerrel nem lehetett megvalósítani.

Ohnishi:A három közül a JX-03 - ami a JX-3P alapján készült - rendelkezik a legtöbb új paraméterrel, beleértve két fűrész hullámforma típust, az LFO-hoz hozzáadott zajt és a DCO-hoz hozzáadott szinusz, fűrész és zaj hullámformákat. A DCO tartományt is kibővítettük, három új keresztmodulációs móddal.

Tohyama:A JU-06 esetében a Chorus 1 és Chorus 2 mostantól egyszerre is használható. Ez a lehetőség a JUNO-6 és JUNO-60 hangszereken már adott volt, de a JUNO-106-nál a Chorus effekteket csak külön lehetett használni. A visszajelzések alapján, sokan pont az egyszerre használható Chorus effektek miatt választották a JUNO-6 vagy JUNO-60 szintetizátort, ezért döntöttünk úgy, hogy a JU-06-ba is beépítjük ezt a tulajdonságot.

Tojo:Úgy gondoljuk, hogy az egyszerre használható két Chorus effekttel, sok JUNO-106 rajongó álma teljesült. [Nevet.]

Ugyan az a csapat végezte a Roland Boutique sorozat fejlesztését, mint az AIRA termékekét?

Tojo:Két külön csapatról beszélünk. A Rolandnál minden termék fejlesztéséhez külön csapatot állítunk össze. Ez a csapat, ebben az összeállításban kizárólag a Boutique sorozaton dolgozott. De természetesen igénybe vettük az AIRA fejlesztők segítségét az ACB-vel kapcsolatban.

Korábban említették, hogy konzultálni kellett az eredeti hangszerek fejlesztőivel is? Hogy kell ezt elképzelni?

Tojo:A ACB esetében szükség van egy kapcsolási rajzra és az eredeti hangszerre a hangzás megfelelő rekonstruálásához. De ennek ellenére belefuthat az ember homályos foltokba. A JUNO-106 mély-tartomány kiemelés volt egy ilyen homályos folt, mivel elsőre nem láttuk át, hogy az adott áramkör miért épül fel úgy, ahogy. Nos, az ilyen esetekben kellet konzultálnunk azokkal a mérnökökkel, akik részt vettek az eredeti hangszerek fejlesztésében.

Roland Boutique

Minden Roland Boutique modul négy hang polifónikus

Tojo:Ez így igaz. Mindhárom modell négy hang polifónikus, kiválasztható Poly, Solo vagy Unison módokkal. Ha nem elég a négy szólam, MIDI-n keresztül több hangszer is összekapcsolható, ami megnöveli a polifóniát. Két hangszerrel például nyolc hang polifónia érhető el. Két JP-08 összekapcsolásával és a nyolc hang polifónia nyújtotta lehetőségek kihasználásával, egészen elképesztő hangzásokat lehet elérni. Úgy gondolom, tényleg sikerült tökéletesen reprodukálni az eredeti hangszer vaskos hangzását. Csak megjegyezném, hogy miközben nincs korlátozva a láncba kapcsolható hangszerek száma, túl sok hangszer esetén már tapasztalható némi jelkésés, hiszen MIDI kapcsolatról van szó. [Nevet.]

Csak azonos modelleket lehet láncba kapcsolni?

Tojo:Egyáltalán nem. Ezek különbözhetnek is. Ha azonban eltérő modelleket kapcsolunk össze, csak a polifónia növelésére van lehetőség. Azonos hangszerek esetében viszont a paraméterek együttműködése is lehetséges.

Tohyama:A hangszerek sztereó mini aljzatokkal készülnek, így a kimenetek kombinálása nem okoz problémát a láncba kapcsolásnál. A bemenetre érkező audió megszólal a hangszer beépített hangszóróin keresztül és digitális formában az USB aljzat is kiküldi.

Ez azt jelenti, hogy ezek a modulok USB audió interfészként is működnek?

Tojo:Igen. USB-n keresztül, bármelyikük egyszerűen csatlakoztatható PC-hez a MIDI információk cseréje érdekében vagy 24-bit/44.1 kHz-es audió kommunikációhoz egy DAW szoftverrel.

Az AIRA sorozatnál a mintavételezési sebesség 96 kHz, miközben a Roland Boutique sorozatnál 44.1 kHz.

Tojo:Így igaz. Az AIRA 96 kHz-et használ, mivel itt a hangminőség a prioritás. Azonban kaptunk olyan visszajelzéseket, hogy ez bizonyos szituációkban nehézségeket okoz. Szerettük volna, hogy a Roland Boutique sorozat minél több embernek elnyerje a tetszését, ezért az általános 44.1 kHz mellett döntöttünk.

Ohnishi:A sztereó mini aljzatok - bemenet/kimenet és fejhallgató - megválasztását is felhasználói visszajelzések alapján véglegesítettük. Ezáltal egyszerűbbé válik a hangszórók és okostelefonok csatlakoztatása.

A modulokon nincs AC adapter csatlakozó?

Ohnishi:Nincs is erre szükség. A tápellátást USB-n keresztül kapják. Ha azonban a modul nincs számítógéphez csatlakoztatva, elemekkel vagy általános USB hálózati adapterrel is biztosítható a működés.

Mi vezetett ahhoz a döntéshez, hogy önálló asztali készülékként és billentyűzet dokkolóval is használható a három modul?

Tojo:A tervezés első fázisában úgy gondoltuk, hogy legyenek billentyűzettel egybeépítve. Aztán később döntöttünk a külön billentyűzet mellett, mivel sok felhasználónak csak egy modulra van szüksége, ami billentyűzet nélkül egyszerűbben hordozható. A K-25m billentyűzetet kifejezetten ezekhez a modellekhez terveztük, 25 dinamika érzékeny billentyűvel. A JP-08, JU-06 vagy JX-03 csatlakoztatását egy 12 érintkezős szalagkábel biztosítja.

Ohnishi:A K-25m úgy van kialakítva, hogy a JP-08, JU-06 vagy JX-03 három különböző dőlésszögben állítható be a csatlakoztatás után. Először nem gondoltunk erre a megoldásra, de aztán született egy tervrajz megdöntött vezérlőpanellel is, ami mindenkit meggyőzött. Ez ugyanis igazi analóg szintetizátor megjelenést kölcsönöz a billentyűzettel kombinált moduloknak. A következő lépésben pedig mindenki letette a voksát a beállítható három dőlésszög mellett is. Itt már nyakig benne voltunk a fejlesztésben, ezért mechanika tervezésével foglalkozó csapatnak alaposan feladtuk ezzel a leckét, úgy gondolom. Ők végül azt mondták, hogy a modul dőlésszög beállításához szükséges mechanika konstrukciót a gyerekjátékok területéről vették át.

Ez egy két oktávos billentyűzet. Miért pont ez a méret?

Tojo:Nem akartunk egy papírlapnál vagy könnyen hordozható laptopnál nagyobb hangszert tervezni.

Tohyama:El is fér egy laptop táskában. [Nevet.]

Tojo:Egyébként sokat gondolkoztunk a méreten és külső megjelenésen. Folyamatosan egy könyv mérete lebegett a szemünk előtt. És valóban, akár a könyvek között is tárolható a polcon, ha épp nem használjuk.

Vannak első pillantásra nem látható tulajdonságok is?

Tojo:A modul Ribbon vezérlőjével a K-25m billentyűzet csatlakoztatása nélkül is meg lehet szólaltatni hangokat. Az általános beállítás alapján kromatikusan szólalnak meg a hangok, de lehet választani más preset skálák közül is. Érdemes még megemlíteni a 16-lépéses pattern szekvenszert is, ami bármikor jól jöhet. A lépések átrendezésével vagy MIDI órajelhez történő szinkronizálásával, sok érdekes lehetőséggel kecsegtet. Apropó, a Ribbon vezérlővel is meg lehet adni szekvenszer eseményeket.

Roland Boutique

A fejlesztés során, melyek pontok igényeltek különösen nagy figyelmet?

Tojo:Olyan terméket igyekeztünk létrehozni, ami egyaránt kielégíti a kezdők és profi felhasználók igényeit. Többek között ezért választottunk fémburkolatot és LED-es szabályzókat. Próbáltuk minden ponton erősíteni az egyedi "boutique" érzetet. Ezért is kellett előröl megtervezni és legyártani az összes potmétert.

Kinézetre és érzetre ezek a modulok tökéletes kicsinyített másai az eredeti hangszereknek. Ez fontos szempont volt a tervezésnél?

Tojo:Úgy éreztük, hogy a JUPITER-8, JUNO-106 és JX-3P különlegessége nem csak a hangzásukban rejlik, hanem ehhez nagyban hozzájárul a hangszerek külső megjelenése is. Ezért döntöttük a klasszikus design mellett.

Milyen nehézségeket kellett leküzdeni a fejlesztés során?

Tojo:Mivel hangmodulokról van szó, nem volt egyszerű az ACB technológiát "belepréselni" ezekbe. A modul dőlésszögének beállításához szükséges mechanika is sok fejtörést okozott, a kompakt méretből adódó helyhiány pedig folyamatos nehézségeket gördített a csapat lába elé.

Ohinishi:A tápellátás sem volt egyszerű kérdés. Eredetileg két darab AA-méretű elemmel akartuk ezt megoldani. A beépített hangszórók és a jobb jel/zaj viszony eléréséhez használt analóg áramkör alkatrészek miatt, végül négy AA-méretű elemre kellett megtervezni a tápellátást. A modul kb. 6 órán keresztül használható ezzel a négy elemmel.

Tojo:Ohinishi rész vett az R-09, R-05 és más hordozható felvevők fejlesztésében is, ezért nagy tapasztalattal rendelkezik a hálózati ellátás megtervezésével kapcsolatban. A Roland R-1 volt az első ilyen hordozható felvevő, amely nem az elemek hosszú élettartamáról volt híres. [Nevet.] Szóval sokat dolgozott a csapat a tápellátás optimalizálásán. A korábbi hordozható felvevőknél, a tápellátás kapcsán szerzett tapasztalatokat most igazán kamatoztatni tudtuk.

Fejlesztőként hogyan gondoltok most ezekre az elkészült termékekre?

Tohyama:A fiatalabb generációknak - beleértve az én generációmat is - már nincs közvetlen kapcsolata az eredeti hangszerekkel. De azt hiszem, sikerült olyan hangszereket terveznünk, amelyeket minden igényt ki tudnak elégíteni.

Tojo:Az elkészült terméket bemutattuk a különböző Roland részlegeken. A végén már tényleg úgy tűnt, hogy mindenki azonnal haza akar vinni egyet. Természetesen nem létezik olyan készülék, ami kivétel nélkül mindenki tetszését elnyeri, de ezekből nekem is kell egy. [Nevet.]

Ohnishi:Ezek a modulok csak limitált példányszámban készülnek, ezért akit érdekel, minél előbb foglaljon le egyet. [Nevet.]

A Boutique sorozat részeként, a TR-808, TR-909 és TB-303 dobgépek újra gondolása szintén izgalmas feladat lehet.

Tojo:Igen, én is azt gondolom. Valószínűleg sok visszajelzést kapunk majd a felhasználóktól a most piacra kerülő Boutique modulokkal kapcsolatban. Kíváncsian várjuk az emberek véleményét és ezek alapján tervezzük majd a továbblépést.

From left to right: Masato Ohnishi, Takeshi Tojo, and Hirotake Tohyama.
Balról jobbra: Masato Ohnishi, Takeshi Tojo és Hirotake Tohyama